Content marketing pełni wiele ważnych funkcji – m.in. informacyjną, wizerunkową czy sprzedażową. W tym artykule skupimy się na tej ostatniej. Jak content marketing wpływa na sprzedaż? Jak tworzyć treści, które sprzedają? Sprawdźmy.
Content marketing – czym jest?
Marketing treści to strategia marketingowa, polegająca na tworzeniu użytecznych treści. Te mogą mieć postać tekstów blogowych, opisów na stronie, artykułów sponsorowanych, ale też grafik czy produkcji wideo. Celem jest, by przekazywane treści odpowiadały na potrzeby i oczekiwania użytkowników, dlatego powinny zostać opracowane w sposób staranny, dostosowany do grupy odbiorców. Za pomocą content marketingu można bowiem odpowiedzieć na pytania nurtujące potencjalnych klientów, zaciekawić ich i zachęcić do poznania marki, jej wartości, produktów i usług. Dobre, angażujące treści potrafią skupić odbiorców wokół marki i zatrzymać na dłużej. Wszystko to ma za zadanie skłonić członków zbudowanej społeczności do reakcji – działań, które są bezpośrednim celem firmy.
Wpływ content marketingu na sprzedaż
Marketing treści jest jednym z najważniejszych składników marketingu internetowego. Pozwala budować świadomość marki, reklamować firmę i jej działalność, ale też zwiększyć sprzedaż danego produktu lub usługi. Opiera się na przyciąganiu potencjalnych klientów poprzez publikację interesujących treści. Stanowią je opisy na stronie internetowej, wpisy na blogu, artykuły w serwisach zewnętrznych i prasie, grafiki, infografiki, filmiki, podcasty i wszystkie inne formaty, poprzez które można rozdysponowywać użyteczne, z punktu widzenia odbiorców, komunikaty.
Odpowiednio prowadzony content marketing jest formą ukrytej reklamy. Pod postacią atrakcyjnego przekazu kryją się treści, które mogą zachęcać do zakupu produktów i usług – w sposób nienachalny, przystępny. Większe zainteresowanie i dobrze zoptymalizowane treści wpływają na pozycję danego portalu w wyszukiwarce, a ta z kolei umożliwia częstsze docieranie do danej strony przez kolejnych internautów. Tematyka treści może być różna – od informacyjnej, porad, rankingów, ciekawostek, aż to aktualności, wywiady – im bardziej zróżnicowane i łatwe w odbiorze treści, tym lepiej.
Jak tworzyć treści, które sprzedają?
Agencja content marketing czy działania na własną rękę? Content marketing wymaga wiedzy i umiejętności. Dobrym pomysłem będzie więc opracowanie strategii content marketingowej z pomocą ekspertów. Audyt, wyznaczenie celu i narzędzi do jego realizacji jest kluczowe. Marketing treści musi być dowiem skierowany do konkretnych grup odbiorców, dlatego warto na początku stworzyć profil klienta idealnego tzw. „buyer persona”, co pomoże w nakreśleniu sposobu komunikacji i tworzeniu treści, które będą sprzedawać. Te muszą bowiem odpowiadać na potrzeby użytkowników, informować ich w przystępny sposób o produktach czy usługach, a także budować wiarygodność marki i kształtować jej wizerunek. Bardzo istotne są także kwestie optymalizacji tekstów – SEO wpływa na pozycje witryny w wyszukiwarce, co ma duże znaczenie przy zwiększeniu sprzedaży. Treści można tworzyć na własną rękę, ale niewątpliwie będzie wymagało to poświęcenia czasu na doszkalanie własnych umiejętności oraz analizy, z których dowiesz się, jak Twoje działania content marketingowe wpływają na sprzedaż.